آزادی معانی مختلفی دارد مثل رهابی ، جدا شدن ، حق انتخاب و... ولی یکی از معانی که به نظر من  معنی آن خوب است و  میتوان بر اساس آن قضاوت کرد ، یعنی معنی عملیاتی است ، و قابل سنجش و ارزیابی می‌باشد این معنی  حق انتخاب است ، پس هر جا که این حق از من یا شما گرفته شود یعنی حق انتخاب از من یا شما گرفته شده است،یا آزادی از من یا  شما در آن مورد   که باید انتخاب نماییم از ما گرفته شده است.

رضا شاه در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ قانون کشف حجاب را  پس از سفر خارجیش به ترکیه برای مشارکت و ترغیب زنان در عرصه های فعالیتهای اجتماعی به صورت عام  ابلاغ کرد  ، و  این فرمان مشکلات  زیادی را برای مردم ایجاد کرد وحق انتخاب را برای زنانی که مایل به داشتن حجاب بودن گرفت .

ددر مقابل در ۱۸ مرداد ۱۳۶۲ امام خمینی نیز قانون عام حجاب اجباری را صادر کرد، در اینجا نیز حق زنانی که مایل به داشتن حجاب اسلامی نبودن گرفته شد.

آزادی یکی از شعارهای و مطالبات مردم از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود و در اصل دوم قانون اساسی به آن اشاره شده است،ولی با فرمان عام حجاب اجباری نقض گردید. 

مورد دیگری که توسط دولت جمهوری اسلامی نقض گردید. فیلترینگ در فضای مجازی بود که حق انتخاب را از ما گرفت و به جای اینکه من تصمیم بگیرم که از سایتی دیدن کنم یا نه دولت به جای من تصمیم گرفته و به صورت عام سایتی را فیلتر میکند، آیا هدف دولت کنترل فرد برگ سال است یا کودک ، البته این دقدقه در همه دنیا وجود داد ،به همین منظور دستگاهای تبلت و موبایل و کامپیوترها با نرم افزارهای مجهز شده اند که برای گروه سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است.ضمن اینکه کنترل کودک باید در خانواده صورت بگیرد نه در عرصه ملی و کشوری. در حقیقت هر گونه نقض آزادی انسان مقابر با نص صریح آیه ۲۵۳ سوره بقره  قرآن کریم می‌باشد. خداوند متعال هیچ جیزی به. جز موارد مندرج در. قرآن  را بر انسان منع نکدرد و به او حق انتخاب داد ، تا اگر انتخاب خوب انجام داد مورد پاداش خداوند قرار گیرد و اگر انتخاب بد را انجام داد مورد مجازات خداوند متعال قرار گیرد  و این آزادی را به بشر داد تا جای سوال باقی نباشد ،  ولی در حکومت اسلامی  علاوه بر تحریم‌ها ی دنیا ما دچار خود تحریمی نیز هستیم ، و حق انتخاب در مواردی مثل  قطع شبکه‌های اجتماعی از ما سلب آزادی شده است. امیدوارم مسولین به این موضوع توجه نمایند، و انتخاب شایسته ای را انجام دهند.